Morgan Stanley’den Çin eleştirisi
Çinli tüketicilerin harcamalarında bu yıl beklenen yüzde 9’luk toparlanmanın ardından, Morgan Stanley analistleri gelecek yıl yüzde 4,8’lik bir artış öngörüyor. Bu oran pandemi öncesine göre 0,5 puan daha düşük.
Stanley tarafından yayınlanan rapora göre bu durum, Starbucks gibi uluslararası markalar için sorun teşkil ediyor. İnsanlar sadece harcama yaparken daha temkinli olmakla kalmıyor, aynı zamanda bire bir seferde daha fazla seçeneğe sahip oluyorlar.
Morgan Stanley analistlerine göre, bu yıl harcama tarafında Çinli tüketici üzerinde üç faktör baskı oluşturuyor.
Birincisi, Çin, ABD ve dünyanın diğer bölgelerinin COVID-19 sonrası yaptığı gibi tüketicilere teşvik dağıtmadı. İkincisi, pandemi kısıtlamaları ve düzenleyici değişiklikler, analistlerin COVID-19’dan önce var olduğunu tahmin ettiği 30 milyon hizmet sektörü işini ortadan kaldırdı.
Rapora göre, bu işlerin yaklaşık 20 milyonu bu yıl ve sonrasında geri dönecek. Ancak analistler, Pekin’in eğitim, internet teknolojisi ve mülk üzerindeki baskısından etkilendikleri için kalan 10 milyonu geri almanın daha uzun süreceğini düşünüyor.
Üçüncüsü, konut piyasası ısrarla yumuşak kalmaya devam ediyor.
Morgan Stanley analistleri daha önce gayrimenkul satışlarının 2021’in ilk yarısındaki toparlanmaya öncülük ettiğini belirtmişti.
Pandemi ve sonrasında alınan önlemler, 2020-2022 döneminde Çin ekonomisinde sıkıntılara neden oldu. Kısıtlamaların Aralık ayında kaldırılmasından bu yana ekonomi yalnızca ılımlı bir büyüme kaydetti.